بعد الحريق....


فى الليلة الثالثة بعد الحريق ...

لازلت انا الجمرة و انا الجناح

وانا المسافرة فى عيونك .. تعب

و انا الفواصل بين عبارات البراح ..

و انا الاهة حين تفلتنى ...

اومئ لبنفسجة الصباح

ان غاية المحب قرب بلا شوق او نصب

وانا القريبة / النائية ،و انا المتبتلة / الغانية

و انا من تجريك فى شريانها وعدا ووعيدا

وانا من تذوب فى صوتك بحر و يمامة ... و نجمة

و انهمار لشهد التلاقى حين مس القرنفلة ضياء ارتعب

اذ غافل حراس التجنى ... فزاده التمنى ... رغب ..

وانا الممسوسة بعشقك .. التائهة فيك ..

اللائذة بحنانك الموصومة بالخوف عليك /بدونك / لاجلك ...

اتلو تعاويذى طقوسا وحشية لمهرة تابى الانصياع ...

يراودها الليل عن انحسار الموج

فتابى الا التلاقى ...او الاحتراق

و انا النور اذ يكون وجهك سمائى

و يطل القمر .. و انا المطر ..

حين يتمايل العشب فى حقول صدرك البراح .

فترف يمامة و يميل وتر ..

فلا تسالنى لم؟ تتحول الغزاله ... شهابا راقصا ..

او كيف لاتتعب السحابة من معانقة الشجر ..

و اخفض جناحك حين الليل يأسرنى ...

فتصبح وسادتى وردة

و تصبح انت ..

قنديلا

وحيدا

يبتسم ..


هناك 8 تعليقات:

Unknown يقول...

تحيتي لك وأتمنى أن تشرفيني بزيارة إلى صفحة مدونتي وتضع لمساتك عليها أكون شاكر لك جدا
كل الود
مدونتي هنا
http://kanyatklam.blogspot.com/
وبإذن الله أكون زائر مستمر لمدونتك
تحيتي مرة أخرى

ســمـــر احمد يقول...

الكاتب المصرى ..
اهلا و سهلا بيك فى مدونتى اتمنةى ان تكون زائرا دائما لها ... يسرنى بالتاكيد زيارة مدونتك

مودتى

Miss. Sosa يقول...

السلام عليكم

ايه الكلام الجامد ده
هو انا اول مرة ادخل هنا ولا ايه
لا بجد مدونتك جميلة اوي واحاسيسيك تحفة وقدرتك عن التعبير عنها هايلة

انا خدت لفة و لمحت هريدي
مين هريدي ياماي ؟

عموما انا خلاص رشقت هنا وهعرف كل حاجة بنفسى

تقبلي تحياتي ومروري

سبهللة يقول...

اول مرة اجى هنا
احساسك عالى ورائع ومشروع كاتبة كبيييييييرة اوى
تحياتى ليكى وبالتوفيق

ســمـــر احمد يقول...

miss.sosa
هريدى بيسلم كليكى و بيجولك منورة المدونة و المدونات المجاورة .. و عيارين فى الهوا تحية يا داكتورة
اسعدتنى كلماتك جدا وياريتك تيجى كتيرررررررررر

ســمـــر احمد يقول...

الرائعة سبهللة ع الاخر
منورانى بجد وسعيدة ان المدونة عجبتك ..
يارب الزيارة تتكرر
مودتى

r يقول...

معزوفه دى يا سموره
متهيألى دى مش واحده دى سيدات الدنيا فيها
واذا كان بعد دا كله فى قنديل ينير لهامتهيألى كدا تكون هى شديده التـألق
مثللك تماما
دمتى بكل الود دايما

ســمـــر احمد يقول...

يضئ قلبك النقى كلماتى حين تعبرين عليها برقتك و جمالك
بسنت ..
كونى دوما بقريى