سمع ....برد




سمع.... برد

!!
و دقى ...يا احزان

...
مانيش خايف


ولا وهمان


ولامستنى م الحداية

...
(...)

تغنيلى

بصوت نشوان

ومش ونسان

بتسبيلة

بتتكرر

قطرها ماشى

ع القضبان

...
وساب الحلم يتمزع
..

وما نيش اجدع!!

عارف انى حلمتك نجاة

فى بحر غويط

من الحرمان

بس صحيت..

لقيت الموج محاوطنى

وانت ف وسط ضحكتك المزروعة صفار

بتتسلى ...

بصورتك فى المرايه سراب

..

وصوتك

فى فجر ايامى

ضباب ف ضباب

و عارف

ما بقيتش اصدق احلامى

....

....

ولا ... انت

هناك 18 تعليقًا:

Unknown يقول...

يسعدنى انى اكون اول تعليق على رائعتك
وطبعا انت عارفة انى مش بجامل وانى بجد متعة فى قراءة كتاباتك حتى لو كانت بالعامية
---
سمر اختى العزيزة حاولت انى اكتب
يمكن مش نفس النهج بتاعك ويمكن شئ مكسر كدا زى الايام دى بس اهى محاولة
واتمنى ان تظلى فى تألق
--
تعرف تقرانى
كتاب مفتوح بالاغانى
موسيقى واضواء وصخب
ومن الاخر مليش عنوان
يمكن تقرانى وممكن تلقانى بس فى خيالك
حقيقة انا مش هنا ولا انا هو انا
--
تعرف تسمعينى
وتضخ الدم فى عروقى
بعيونك اللى بدوخنى
يمكن ادوخ لما الاقى حضنك دفا
او فى عطرك يكون شذى
بس الأكيد هاكون برضو انا مش انا
--
تعرفنى ___ يمكن عنوان
وسطور ….. او احلام
تحلم بيها بس اكيد مش انا
هتعرفنى ؟!!!
مستحيل الوصول لسراب
او انك تمشي فى ضباب
يمكن مجنون يمسك قلم
او اهوه شوية عمية وشويه همجية
اتعلمت ان الدنيا دى مش انا
والعنوان مش عنوانى
----
هتعرفنى؟!!!!!!!
هتحاولى … جايز بس دول 80 مليون
انا مين ياترى فيهم ؟؟؟

blue-wave يقول...

رائعة
كالعادة

ســـــــهــــــــــر يقول...

سمع ..
طبعا
و صوت البرد ف ودانى
بيرعش كل ليل نبضه ..
تخيب للذكرى من تانى

و هس ..
لكل مين ناوى ..
يدافع عن هوى خيبان
يدارى سقطة ..
الشاطر
كسب نفسه ..
و كـــــــــــــان..... خسران

مواطن مصري يقول...

اول زيارة مدونة حلوة و قصيدة رائعة

hasona يقول...

السلام عليكم

كلماتك بسيطة
عبرت عن التخبط
حتي في الاحلام
وتغير الحال
والمشي علي الدرب
والطريق تاه
وسط الضباب
ويتوه الطريق ونتوه معاه
يمكن يرجع تاني
لكن لو رجع هو ليس بأيدينا ان نرجع كما كنا من تاني

r يقول...

ما بقيتش اصدق احلامى
------------
مش عارفه يا سموره شايفه توهان هنا
والمشكله اننا نجد الاخر سراب
وفى الاخر ما نصدقش اقرب حاجه لينا
الاحلام

الكلام دا صعب على فكره

الصيف داخل يا سموره وعايزين
بس نسمه صيف

ســمـــر احمد يقول...

العزيز ياسر ..
ديما وجودك بيسعدنى و حروفك بتنور البلوج
بس خلينى اسالك ومين حتى عارف نفسه ..
مودة بحجم الكون لك .
خليك ديما هنا

ســمـــر احمد يقول...

دكتور عمرو
حضورك اللطيف دوما ينشر عطرا خاصا

ســمـــر احمد يقول...

سهر ..
ولما دافعت عنك / جوايا
كنت بدافع عن وجودى / عندى
و اتغلب على كل لحظة ضعف
و اداريها انا ببسمة
و كلام ترجمته ... ف عندى ..
واخر قشة .. تمنع سقوط روحى
من على برج اوهامى
فاموت
لانك عمرك ما عشتنى ..
ولا صنت يوم وعدى

ســمـــر احمد يقول...

مواطن مصرى
شرفت البلوج بتواجدك الجميل
يارب ما تكون الزيارة الاخيرة

ســمـــر احمد يقول...

حسونة ..
ما بنفضلش احنا / احنا
لما نمشى الطريق خايفين
نتوه منا
و يتوه منا الاحبة
نضيع بين ندا و رجا
خاب ..
مودتى

ســمـــر احمد يقول...

بسبوستى الحلوة
كتير م الشعر تشويش او .. توهان بين ال( الكان ) و ال ( مفيش )
اقولك وعد بقصيدة نسمة بحر تبتسم بس عشان خاطر عيونك انت يا قمر

ســـــــهــــــــــر يقول...

مفيش تانى سقوط
و اعرف
ده كل الجاى ف الطالع
ولا شفته ف خط الكف
و لا ليا كمان ..
ف قراية الطالع
لكن خط اليقين
بقراه ف القلب
و بطالع
كل النقط على بعده
بلغيها ..
و مش راجع

ســمـــر احمد يقول...

سهر .. سهر

كداب القلب
تايهة اوى حروفه
وشوية جنون على خوف
اعمى كمان شوفه ..
عارفه يا صاحبتى
غايرة اوى جروحنا ..
وما طالعة غير .. روحنا ..

حسن ارابيسك يقول...

الحقيقة لاأخفي إعجابي الشديد بنهرك المتدفق بأعذب الكلمات وأجمل المعاني
كان ولا بد ولا مفر من أن أطاوع نفسي فيما اشتهته من تذوق كل جمالياتك هنا من أشعار ونثر وخواطر لذلك حاولت جاهداً أن أتفرغ لها بعض من الوقت وقد كان
سفر
عراف
أنا حره
أسفلت
عفوية تجنن
بخير
حبة عقل وفاضلين
حرووف
بعد الحريق
شوية فضفضة تاني
ياللا مش مشكلة
للورد أجنحة
دمعات قمر
كورال اليمام
سكون
بوح لم يكتمل
بوح ونوح
عبث
عطر استوائي
الله ياعلي
سكر مرشوش على سما زرقا
مابحبش الأصفر
شعر مخنوق
تشويش
مشاهد مش متشافه
مشاهد خاصة
بحبك
رعشة
يتيمه روح
سمع برد
ومختاراتك الجميلة من أشعار محمود درويش
بجد أنا أدرك تماماً أنني أمام موهبة حقيقية وجميلة لها تميزها الشديد
لذلك لي الشرف إن شاء الله أن أضع رابط مدونتك داخل مدونتي المتواضعة
تحياتي
حسن أرابيسك

ســمـــر احمد يقول...

الاستاذ حسن ارابيسك ..
اسعدتنى جدا بتواجدك الراقى و الواعى و قرائتك لما كتبه قلمى المتواضع
سعيدة جدا بكلماتك و..
شكرا بعدد زهور الكون لك

أسماء علي يقول...

و عارف
ما بقيتش اصدق احلامى
........
ولا ... انت

...

سمر
انتي متعاقدة مع قلبي أكيد
بترسمي كل حاجة فيه
و باحس كلامك أكتر ماباحس كلامي

مش كده حرام عليكي برضه ..!

جميلة زي ماانتي دايما يا سمر

:)

ســمـــر احمد يقول...

الجميل فعلا هو قلبك المزروع فل بيشاور و ينادى و يحكى
و انا بصدقه جدا ...
محبة يا سمسمة